Starta webshop

1200px-Credit-cardsAtt starta webbutik är enklare än vad man tror! Tidigare behövde man kunskaper i både programmering, försäljning och marknadsföring för att komma igång med e-handel, men idag finns många färdiga lösningar som gör det enkelt att förverkliga sin dröm om att sälja produkter på nätet. Du behöver i princip bara ha en idé om vad du ska sälja, vilken din målgrupp är och hur du ska köpa in produkterna – sedan är det bara att sätta igång! Vad gäller marknadsföringen finns det många alternativ, och sociala medier är ett av de viktigaste verktygen att använda sig av när man vill synas på nätet.

Skapa en tilltalande hemsida

megalotto.com är ett utav många exempel på en snygg websida, som gör att besökaren vill stanna kvar. Att ha en tilltalande hemsida där färger, bilder och text hänger ihop är viktigt för att dina besökare ska vara kvar tillräckligt länge i din webshop, och slutligen göra ett köp. Det finns många färdiga lösningar idag på nätet som i princip innebär en startklar och snygg e-butik. Det enda du behöver göra är att mata in dina produkter, välja betalsätt och lägga in text på sidan. Texten kan till exempel vara information om dina varor och om dig eller ditt företag, köpvillkor, kontaktinformation med mera. Tillverkar du produkterna själv kan du även skriva om den processen, till exempel hur du gått tillväga. Färger och bilder kan du enkelt ändra också, för att passa just din webshop. En sak är säker, och det är att du inte behöver vara någon programmerare för att starta webshop – det är enklare än någonsin idag att komma igång med sina e-handelsdrömmar!

Att marknadsföra sin webshop

Här kommer några enkla tips på hur du kan driva besökare till din webshop. Låt oss säga att du kommit på en idé, valt en e-handelslösning och lagt in allt innehåll – nu återstår bara besökarna! Du kan ha en hur bra hemsida som helst, men ingen köper ju något om man inte vet att den finns. Så hur ska du marknadsföra sidan? Det första du bör veta är vilken målgrupp du vänder dig mot, det vill säga vilka slags människor kommer potentiellt att vilja köpa dina produkter? Säljer du till exempel håraccessoarer, kan man tänka sig att din målgrupp är tjejer eller kvinnor i en viss ålder. Den andra frågan du bör ställa dig är vart denna målgrupp rör sig på nätet, med andra ord var kan dessa personer befinna sig när de surfar på internet? Facebook eller Instagram kan vara två sidor man kan tänka sig att denna målgrupp besöker, och då är det där du ska marknadsföra din webshop. Du kan antingen driva besökare genom att helt enkelt skriva om dina produkter och din webshop, eller så kan du köpa annonsplatser och på så sätt få besökare till din sida.